De actiegroep Duits heeft bezorgd gereageerd op het advies van het Platform Onderwijs2032. In een open brief aan het platform maakt de actiegroep zich hard voor het behoud van twee verplichte vreemde talen in het onderwijs:

Geachte leden van het platform onderwijs#2032,

Namens de Actiegroep Duits, bestaande uit de Duits-Nederlandse Handelskamer, het Duitsland Instituut Amsterdam, de Duitse Ambassade in Den Haag en het Goethe-Institut Niederlande willen wij graag op de hoofdlijnen van uw advies van 1 okt. jl. reageren:

Nederlanders worden door buitenlanders vaak bewonderd vanwege hun talenkennis. Decennialang hadden Nederlanders in de Europese economie en politiek veel voordeel van het feit dat zij op school meerdere talen leren.

In het stuk "Hoofdlijn advies: een voorstel", wordt gesteld dat scholen een tweede moderne vreemde taal niet meer verplicht voor iedereen hoeven aan te bieden. Dit zou het einde betekenen van de Nederlandse traditie om veeltaligheid te bevorderen, met zowel culturele verarming als nadelen voor economie, wetenschap en politiek tot gevolg.

In 2002 heeft de EU in haar taalbeleid de doelstelling geformuleerd dat iedere Europese burger naast zijn moedertaal nog twee andere talen beheerst. Niet alleen om goede communicatie, maar ook om wederzijds begrip en respect binnen een steeds invloedrijkere EU te bewerkstelligen. Wij staan achter dit idee, we vinden dat meertaligheid tot de kern behoort en willen er ons daarom sterk voor maken, dat onderwijs in een tweede vreemde taal verplicht blijft.

We zijn benieuwd naar uw motivatie en beweegredenen om de positie van de tweede vreemde taal in het Nederlandse onderwijs te verzwakken en gaan hierover graag met u in gesprek.