Voor de zesde keer schreef de Actiegroep Duits de verkiezing tot Docent van het jaar uit. Met dit initiatief wil de Actiegroep Duits aandacht besteden aan de belangrijke positie van het schoolvak Duits. Vaak wordt Duits geassocieerd met eindeloze rijtjes woorden en ingewikkelde naamvallen. Dat de Duitse taal meer is dan dat, weten de docenten die met passie en enthousiasme hun vak uitoefenen. Door hun inspirerende werking maken zij Duitsland en de Duitse taal aantrekkelijk.

De verkiezing tot Docent Duits van het jaar wordt vanaf 2024 niet meer doorgevoerd. Voortaan wordt het Lesidee van het jaar gekozen.

 

Collega’s, leerlingen, schoolleiders, ouders en anderen konden hun favoriete docent nomineren. De genomineerde docenten zijn door ons gevraagd om een lesidee te delen. Uit de inzendingen heeft de jury de beste ideeën gekozen en hieronder gepubliceerd. Collega’s, leerlingen, schoolleiders, ouders en anderen konden gedurende de maand maart onderaan deze pagina hun stem uitbrengen op één van onderstaande genomineerden.

Op 31 maart 2023 is in een online bijeenkomst bekend gemaakt dat de Docent Duits van het jaar 2023 Oliver Greiner van de Werkplaats Kindergemeenschap in Bilthoven is geworden. Circa 4.500 stemmen zijn op hem uitgebracht. De jury waardeert zijn innovatieve lesidee waarmee hij met een duidelijk leerdoel fantasie in het leslokaal brengt. Op een speelse manier wordt zo aan de taal gewerkt - juist ook op beginner niveau. 

Naast dat Greiner zich een jaar lang Docent Duits van het jaar mag noemen, heeft hij een nascholingsweeks bij een Goethe-Institut in Duitsland gewonnen.

Achter hem eindigden Arnold Seppenwoolde, docent op Etty Hillesum Lyceum in Deventer, en Canisia van Nieuwburg, docente Duits op Jan Tinbergen College in Roosendaal. Zij winnen een jaarabonnement op de tijdschrift Deutsch als Fremdsprache, gesponsoord door uitgeverij Hueber

 

De genomineerde docenten

Arnold Seppenwoolde, docent Duits op het Etty Hillesum Lyceum in Deventer

Mijn naam is Arnold Seppenwoolde, 33 jaar oud en ruim 10 jaar werkzaam als docent Duits op het Etty Hillesum Lyceum in Deventer. Ik geef daar Duits aan klas 2 t/m 6 van de havo, het vwo en het gymnasium. Ik vind het belangrijk dat mijn leerlingen bij Duits vooral genieten van het vak. Natuurlijk moeten er soms ook dingen, maar mijn uitgangspunt is dat leuke lessen leiden tot plezier in Duits. Denn: Deutsch macht Spaß!

Beschrijving lesidee

Spreekvaardigheid is misschien wel de leukste vaardigheid binnen Duits. Want je wilt je in Duitstalige gebieden toch verstaanbaar kunnen maken?! En toch is het ook een spannend onderdeel. Bijvoorbeeld omdat het soms lastig is om op de juiste Duitse woorden te komen. Om daarmee te oefenen werken de leerlingen bij mij in de klas soms met twee verschillende afbeeldingen met 10 verschillen. Door hun eigen afbeelding zo goed mogelijk in het Duits te beschrijven ontdekken ze welke verschillen er zijn zonder dat ze de andere afbeelding zien. En daarbij is het vooral de uitdaging om woorden waarvan je de Duitse vertaling niet meteen weet zo duidelijk mogelijk te omschrijven! Doordat deze opdracht met zowel eenvoudigere als complexere afbeeldingen gedaan kan worden, is de opdracht geschikt voor alle leerjaren en niveaus. En het is nog leuk ook!

 

Canisia van Nieuwburg, docente Duits op Jan Tinbergen College in Roosendaal

Ik ben Canisia van Nieuwburg. Ik ben altijd actief bezig met mijn onderwijs, waarbij de leerlingen een cruciale rol spelen. Hierdoor maak ik in mijn les gebruik van actieve werkvormen waarbij thema’s aansluiten op de belevingswereld van mijn leerlingen. Daarnaast probeer ik collega’s te inspireren door mijn werkvormen en lesideeën op mijn website te delen. Het grootste compliment wat ik gehad heb is: ''jij zit niet in het onderwijs, maar het onderwijs zit in jou!''

Beschrijving lesidee

Ik heb lesmateriaal voor de onderbouw ontwikkeld. De leerlingen ontwikkelen in groepjes materiaal om een restaurant te openen om een realistische situatie in hun eigen restaurant in het Duits na te spelen. De leerlingen bedenken een naam, maken een menukaart, reclamefolder en plattegrond voor hun restaurant. Ook schrijven de leerlingen een script uit voor de rol van gastvrouw/heer, gast en ober. De leerlingen voeren uiteindelijk een toneelstuk op in het Duits met hun zelfgemaakte materiaal in hun restaurant. Het toneelstuk wordt aan de hand van een rubric beoordeeld. Leerlingen leren meer over de Duitse cultuur en zetten creativiteit en eigen woordkennis in om in een restaurant in het Duits een gesprek te kunnen voeren. Ik heb leerlingmateriaal en docentenmateriaal ontwikkelt.

Voor meer informatie over de inzending kun je een kijkje nemen op mijn website of mij een e-mail sturen via cni@jtc-roosendaal.nl.

 

Oliver Greiner, docent Duits op de Werkplaats Kindergemeenschap in Bilthoven

Een leerling van Oliver beschrijft hem als volgt: ''Sinds ik Oliver ken, heeft hij me geïnspireerd om goed mijn best voor Duits te doen. Oliver heeft me geleerd hoe ik meer uit mijn Duitse lessen kan halen. Zijn lessen zijn altijd leuk en interessant, ondanks dat het soms moeilijk is. Oliver heeft me geholpen bij het verbeteren van mijn spreekvaardigheden, door mij te laten oefenen met allerlei verschillende onderwerpen. Hij heeft me ook geleerd hoe ik met vertrouwen en zelfvertrouwen kan spreken, wat me enorm heeft geholpen bij het uitvoeren van spreekopdrachten. Oliver heeft me geleerd hoe ik mijn best kan doen om mijn kennis van de Duitse taal te verbeteren. Hij is altijd bereid om me te helpen bij het oplossen van problemen. Hij is een fantastische leraar en hij verdient zeker erkenning.''

Beschrijving lesidee 

In spreek- of schrijfopdrachten wordt aan leerlingen vaak gevraagd iets vanuit hun persoonlijke leefwereld te beschrijven of te vertellen. Dit is echter niet voor iedere leerling gemakkelijk; misschien was een vakantiereisje niet mogelijk, is het thuis niet zo gezellig, is sporten om verschillende redenen niet haalbaar of zet je vraagtekens bij je eigen identiteit. Wat dan?

Mijn opdracht biedt voor iedere leerling vrijheid en ruimte, voor creatieve ideeën. Vandaar dit lesidee dat gebaseerd is op een concept van Peter Groenewold. De leerlingen ontwerpen hun eigen Duitse persoonlijkheid. Hiervoor zoeken ze naar authentieke informatie, verzamelen ze gegevens over woonplaats, school of werk, sport, vrije tijd en wat hen bezig houdt. Voor meer informatie, verwijs ik je graag naar de opdracht. De leerlingen ontwikkelen deze persoonlijkheid verder in de loop van het jaar/de jaren, telkens in overeenstemming met het betreffende onderwerp van de opdracht/hoofdstuk van de methode waarmee we werken.

Meer weten over mijn opdracht? Stuur mij een e-mail via o.greiner@wpkeesboeke.nl

 

Stemmen

 Stemmen is helaas niet meer mogelijk. Dit was mogelijk t/m 30 maart 2023.

 

Een overzicht van alle genomineerden van 2023

  • Tessa Blume, MBO Vistacollege
  • Harry Hoffman, Oud-docent in Groningen
  • I. Hofman, Csw van de Perre
  • Iris Keijzers, Elde College
  • Jasmin Kroon, Bernard Nieuwentijt College
  • Bettina Merten, lr. Lely Lyceum Amsterdam
  • Niels Müller, St. Nicolaaslyceum
  • Tiffany Roggenthien, zelfstandige
  • Jolanda Schwarze, Coenecoop College Waddinxveen
  • Peter Symanzig, College de Heemlanden
  • Jacinta Timmers, Huygens Lyceum Eindhoven
  • Eline Zegels, Bonnefantencollege