Voor de vijfde keer schreef de Actiegroep Duits de verkiezing tot Docent van het jaar uit. Met dit initiatief wil de Actiegroep aandacht besteden aan de belangrijke positie van het vak Duits. Vaak wordt Duits geassocieerd met eindeloze rijtjes woorden en ingewikkelde naamvallen. Dat de Duitse taal meer is dan dat, weten de docenten die met passie en enthousiasme hun vak uitoefenen. Door hun inspirerende werking maken zij Duitsland en de Duitse taal aantrekkelijk.

Collega’s, leerlingen, schoolleiders, ouders en anderen konden hun favoriete docent nomineren. De genomineerde docenten zijn door ons gevraagd om een lesidee te delen. Uit de inzendingen heeft de jury de beste lesideeën gekozen en hieronder gepubliceerd. Collega’s, leerlingen, schoolleiders, ouders en anderen konden gedurende de maand maart onderaan deze pagina hun stem uitbrengen op één van onderstaande genomineerden.

Op donderdag 31 maart 2022 is in een feestelijke online bijeenkomst bekend gemaakt dat de Docent Duits van het jaar 2022 Leroy van de Vin van het Dr.-Knippenbergcollege is geworden. Hartelijk gefeliciteerd! Naast dat hij zich een jaar lang Docent Duits van het jaar mag noemen, heeft hij een nascholingsweeks bij een Goethe-Institut in Duitsland gewonnen.

Achter hem eindigden Melanie van der Mossel, docente op het CSG Ulbe van Houten, en met maar een paar stemmen minder Gijs Spitshuis van het Bonhoeffer College.

 

Bekijk hier de prijsuitreiking waar de drie genommineerde docenten uitleg geven over hun lesmateriaal:

 

 

Meer over de genomineerde docenten

Leroy van de Vin, docent Duits op het Dr.-Knippenbergcollege in Helmond

Mijn naam is Leory van de Vin. De vraag waarom leerlingen mij genomineerd hebben, vind ik erg moeilijk en leuk tegelijkertijd. Ik doe eigenlijk gewoon mijn ding. In mijn lessen bied ik veel structuur, begeleiding en houvast, wat ervoor zorgt dat leerlingen zich goed kunnen ontwikkelen. Tussendoor een lolletje op zijn tijd hoort daar natuurlijk ook bij. Ik denk dat het bespreken van actuele thema’s hen erg aanspreekt en een persoonlijke benadering veel kan uitmaken.

Lesidee

Download hier het onderwijsmateriaal van Leroy van de Vin (pdf). Hier vindt u zijn lessenserie 'Sportstunde' die hij ontwikkeld heeft voor online lessen Duits.

 

 

Gijs Spitshuis, docent Duits op het Bonhoeffer College, de KBS De Troubadour en de Saxion-Pabo in Enschede

Mijn naam is Gijs Spitshuis, op school beter bekend als Herr Spitzhaus. Sinds 2017 ben ik werkzaam in het onderwijs als docent Duits. Ik zie mezelf als een allrounder die op elk onderwijsniveau leerlingen wil enthousiasmeren over de geweldige Duitse taal, cultuur en geschiedenis. Zo werk ik naast mijn baan op het Bonhoeffer College locatie Bruggertstraat ook nog op basisschool De Troubadour in Glanerbrug en heb ik een eigen cursus op de Pabo in Enschede. De afwisseling in niveaus (po, vo, hbo) en leeftijden (6 t/m 18+) houdt me scherp en motiveert mij om telkens weer creatief en vol energie voor de dag te komen.

Lesidee

Download hieronder het onderwijsmateriaal van Gijs Spitshuis. Het betreft een digitale escaperoom met als thema de naoorlogse literatuurgeschiedenis die hij maakte voor bovenbouwleerlingen. Aan de hand van hints, puzzels en raadsels over Trümmerliteratur, BRD- & DDR-Literatur en Wende-Literatur kunnen leerlingen samen door verschillende online levels heenwerken. Tegelijkertijd worden ze door middel van scenariovideo's meegenomen door de historische gebeurtenissen van die tijd.

 

Melanie van der Mossel, docente Duits op het CSG Ulbe van Houten in Sint Annaparochie

Mijn naam is Melanie van der Mossel en ik mag sinds mijn lio-stage (2017-2018) de lessen Duits op de CSG Ulbe van Houten verzorgen. Dit doe ik iedere dag met veel plezier, waarbij het levensecht leren een belangrijk component is. Zo is er o.a. een uitwisseling waarbij leerlingen een echte stad in Duitsland ingaan om hun mondelinge vaardigheid te testen. Leerlingen leren niet alleen van mij, maar ik ook van hen. Sinds ik een TikTok-workshop van leerlingen heb gekregen, maak ik uitlegfilmpjes op TikTok en probeer ik de Duitse taal op een aansprekende manier over te brengen.

Lesidee

Tijdens de lockdown heeft Melanie opdrachten voor een taalportfolio voor de onderbouw ontwikkeld. Daarvoor heeft ze een website gemaakt. Hierop kunnen de leerlingen de opdrachten vinden die ze moeten maken. Leerlingen maken de opdrachten in hun eigen tempo met één einddatum voor hun portfolio. 

 

Een overzicht van alle genomineerden van 2022

  • Marianne Visscher, Dr. Nassau college, Beilen
  • John Schalleij, Yuverta vmbo, Roermond
  • Willeke Voskamp, Baudartius College / Het Stedelijk Lyceum, Zutphen
  • Mariëlle Pallandt, het hooghuis - Titus Brandsmalyceum, Oss
  • Robin Blanker, Fons Vitae Lyceum, Amsterdam
  • Kim Meijer, Wolfert Dalton, Rotterdam
  • Patrick Davina, Lyceum de Grundel, Hengelo
  • Olga Zwikker, Hondsrug College, Emmen