Bloemen op de Duits-Nederlandse Veiling Rhein-Maas

Met ongeveer 105 miljoen moedertaalsprekers is Duits de meest gesproken taal binnen de Europese Unie en na het Russisch zelfs de meest gesproken taal in Europa. Ook in Nederland wordt het Duits door velen als tweede of derde taal gesproken. Tegelijkertijd is Duitsland veruit de belangrijkste handelspartner van Nederland.

De totale handel in goederen tussen Nederland en Duitsland kwam in 2018 neer op een waarde van 189,4 miljard euro (bron: Destatis).  Duitsland is voor Nederland daarmee de belangrijkste handelspartner. Andersom is Nederland, na China en vóór de Verenigde Staten, de tweede handelspartner van Duitsland wat betreft de waarde van import en export.

 

 

 

 

Export van Nederland naar Duitsland
Nederland haalt de tweede plaats wat betreft de belangrijkste leveranciers van goederen naar Duitsland. Nederland exporteerde in 2018 goederen ter waarde van 98,2 miljard euro naar Duitsland (bron: Destatis). Slechts China exporteerde meer goederen naar Duitsland (106,2 miljard euro). Binnen Europa speelt Nederland zelfs een leidende rol ten opzichte van andere belangrijke leverancierslanden voor de Duitse economie.

Export van Duitsland naar Nederland
De uitvoerwaarde van goederen van Duitsland naar Nederland liep in 2018 op tot 91 miljard euro. Nederland behaalt hiermee de vierde plaats bij de afnemers van Duitse goederen (bron: Destatis).

Een bijzondere rol met betrekking tot de Duits-Nederlandse handel is weggelegd voor de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Nederland is voor de deelstaat veruit de belangrijkste handelspartner. De Nederlandse export naar Duitsland komt in 2018 neer op een totale waarde van 43 miljard euro. Dit is 15, 6 procent meer dan in 2017. Daarmee is Nederland de belangrijkste leverancier van goederen voor de Duitse deelstaat. Ook de totale Nederlandse goederenimport vanuit Noordrijn-Westfalen in 2018 groeide met 5,3 procent en had daarmee een waarde van 20,4 miljard euro (bron: IT.NRW).

In Duitsland zijn circa 6.000 Nederlandse dochterbedrijven actief. Tegelijkertijd hebben zich in Nederland bijna 2.200 Duitse dochters gevestigd. Hierbij valt te denken aan grote namen als Siemens, Dr. Oetker, Adidas, Lufthansa, DHL, Mercedes en BMW. Maar wist u al dat ook merken als Puma, Zalando en Playmobil van Duitse oorsprong zijn? Dagelijks pendelen ongeveer 6.000 Nederlanders voor hun werk naar Duitsland.

Bijna elk Nederlands bedrijf dat internationaal actief is, heeft nauwe relaties met Duitse klanten en partners. Hierbij is beheersing van de Duitse taal een noodzaak. 88,6 procent van de Nederlandse bedrijven gaf in een enquête van de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) en exportorganisatie Fenedex aan dat beheersing van de Duitse taal een noodzaak is om export naar Duitsland tot stand te brengen. 54,5 procent gaf aan dat hun relaties in Duitsland het Engels als communicatietaal niet accepteren. 82,7 procent acht het Engels daarom ook niet voldoende om succesvol te zijn in de export.

De economische situatie in Duitsland staat er goed voor. Het Deutsche Institut für Wirtschaftsforschung (DIW Berlin) rekent voor het jaar 2019 met een groei van het bip van 1 procent. Ook in 2020 wordt een groei van het bip van 1,8 procent verwacht. De Duitse economie wordt vooral belast door mondiale economische factoren zoals de economische zwakte van China, maar ook door de handelsconflicten tussen de VS, China en de EU en de onzekerheid rond Brexit. Desondanks blijft de binnenlandse economie groeien. Ook de arbeidsmarkt staat er sterk voor met een werkloosheidspercentage van slechts 5,2% in 2018.

 Hieronder vindt u de belangrijkste handelspartners van Nederland en Duitsland in 2017: