Met ongeveer 120 miljoen moedertaalsprekers is Duits de meest gesproken taal binnen de Europese Unie en na het Russisch zelfs de meest gesproken taal in Europa. Ook in Nederland wordt het Duits door velen als tweede of derde taal gesproken. Tegelijkertijd is Duitsland veruit de belangrijkste handelspartner van Nederland.
De totale handel in goederen tussen Nederland en Duitsland kwam in 2023 neer op een waarde van 215 miljard euro (bron: DNHK). Duitsland is voor Nederland daarmee de belangrijkste handelspartner. Andersom is Nederland, na China en de Verenigde Staten, de derde handelspartner van Duitsland wat betreft de waarde van import en export.
Export van Nederland naar Duitsland
Nederland haalt de tweede plaats wat betreft de belangrijkste leveranciers van goederen naar Duitsland. Nederland exporteerde in 2023 goederen ter waarde van ruim 103 miljard euro naar Duitsland (bron: DNHK). Slechts China exporteerde meer goederen naar Duitsland (156 miljard euro). Binnen Europa speelt Nederland zelfs een leidende rol ten opzichte van andere belangrijke leverancierslanden voor de Duitse economie.
Export van Duitsland naar Nederland
De uitvoerwaarde van goederen van Duitsland naar Nederland liep in 2023 op tot 111 miljard euro. Nederland behaalt hiermee de derde plaats bij de afnemers van Duitse goederen, na de VS en Frankrijk (bron: DNHK).
Een bijzondere rol met betrekking tot de Duits-Nederlandse handel is weggelegd voor de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Nederland is voor de deelstaat veruit de belangrijkste handelspartner. De Nederlandse export naar Noordrijn-Westfalen komt in 2023 neer op een totale waarde van 66 miljard euro. Daarmee is Nederland de belangrijkste leverancier van goederen voor de Duitse deelstaat. Ook bij de goederenimport vanuit Noordrijn-Westfalen van 26 miljard euro staat Nederland op nummer één (bron: Destatis).
In Duitsland zijn circa 6.000 Nederlandse dochterbedrijven actief. Tegelijkertijd hebben zich in Nederland bijna 2.200 Duitse dochters gevestigd. Hierbij valt te denken aan grote namen als Siemens, Dr. Oetker, Adidas, Lufthansa, DHL, Mercedes en BMW. Maar wist u al dat ook merken als Puma, Zalando en Playmobil van Duitse oorsprong zijn? Dagelijks pendelen ongeveer 6.000 Nederlanders voor hun werk naar Duitsland.
Bijna elk Nederlands bedrijf dat internationaal actief is, heeft nauwe relaties met Duitse klanten en partners. Hierbij is beheersing van de Duitse taal een noodzaak. 88,6 procent van de Nederlandse bedrijven gaf in een enquête van de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) en exportorganisatie Fenedex aan dat beheersing van de Duitse taal een noodzaak is om export naar Duitsland tot stand te brengen. 54,5 procent gaf aan dat hun relaties in Duitsland het Engels als communicatietaal niet accepteren. 82,7 procent acht het Engels daarom ook niet voldoende om succesvol te zijn in de export.
Hieronder ziet u de omvang van de handelsbetrekkingen in 2022.