Een feestelijke actiedag is na vijf jaar nog altijd pure noodzaak.

Onderwijs en bedrijfsleven vragen op donderdag 21 april 2016 voor het vijfde jaar op rij aandacht voor de taal van ons grootste buurland tijdens de Dag van de Duitse taal. Ondanks de toenemende aandacht voor het belang van Duitse taalkennis – zeker in de grensstreek – komt meertaligheid in het Nederlandse onderwijs steeds verder in het gedrang. In het onlangs gepresenteerde eindadvies van het Platform Onderwijs2032 is het verplicht leren van een tweede vreemde taal volledig komen te vervallen. Dit is niet alleen in strijd met de EU-richtlijnen over het vreemdetalenonderwijs, maar kan er gezien het toenemende tekort aan docenten Duits ook snel toe leiden dat scholen het vak Duits in het geheel zullen schrappen. Een onwenselijke situatie, die bovendien zeer nadelig is voor de concurrentiepositie van het Nederlandse bedrijfsleven. Op de Dag van de Duitse taal wordt daarom ook dit jaar op diverse manieren aandacht gevraagd voor het belang van Duitse taalkennis.

Ruim 200 Nederlandse scholen en universiteiten hebben al eigen activiteiten aangekondigd om Duitsland en de Duitse taal op 21 april in de schijnwerpers te zetten. Zo vinden er op het Canisius College in Almelo speeddates plaats met mensen die in Duitsland werken, organiseert het Corderius College in Amersfoort een groot dictee der Duitse taal en komen er op het Griftland College in Soest mystery guests langs die een link met Duitsland hebben. Scholieren van het Emmauscollege in Rotterdam maken reclamefilmpjes voor een Duits product. In de grensstreek organiseert de Euregio voor de vierde keer op rij het evenement Dag van de buurtaal, waarbij leerlingen van diverse Nederlandse én Duitse scholen een gezamenlijk activiteitenprogramma beleven. Ook komen er op meerdere scholen student-ambassadeurs langs om leerlingen voor het vak Duits te enthousiasmeren.

De Actiegroep Duits heeft dit jaar in samenwerking met Noordhoff Uitgevers een posterwedstrijd genaamd ‘DeutschlandBilder’ georganiseerd. De schoolklas die de mooiste en meest creatieve poster over Duitsland ontwerpt, wint daarmee een verrassingspakket om een Duits feestje te organiseren. Er is een prijs voor de beste onderbouwklas én een voor de beste bovenbouwklas. Er kan nog tot uiterlijk 14 april een poster worden ingestuurd naar info@machmit.nl.

De Dag van de Duitse taal werd in 2012 in het leven geroepen door de Actiegroep Duits, een samenwerkingsverband van het Duitsland Instituut Amsterdam (DIA), de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK), het Goethe-Institut Niederlande en de Duitse Ambassade in Den Haag. Met de Dag van de Duitse taal en de bijbehorende publiciteitscampagne ‘Mach mit!’ vestigen de vier organisaties de aandacht op het belang van Duitse taalkennis voor het Nederlandse bedrijfsleven en de culturele relaties met de oosterburen.

Hier vindt u een overzicht van alle acties in alfabetische volgorde.