Logo-docent-van-het-jaar-2020

 

Voor de derde keer schrijft de Actiegroep Duits de verkiezing tot Docent Duits van het jaar uit. Met dit initiatief willen wij laten zien hoe aantrekkelijk Duits als vak kan zijn en aandacht besteden aan de inspirerende docenten Duits die het Nederlandse onderwijs rijk is.

Collega’s, leerlingen, schoolleiders, ouders en anderen konden hun favoriete docent nomineren. De genomineerde docenten zijn door ons gevraagd om een lesidee te delen. Uit de inzendingen heeft de jury de beste lesideeën gekozen en hieronder gepubliceerd. Iedereen kan gedurende de maand februari hun stem uitbrengen op één van onderstaande genomineerden.

Op 3 april 2020 vindt tijdens het Mini-Nationaal Congres Duits in Amsterdam de feestelijke prijsuitreiking plaats. De winnaar krijgt een nascholing van één week aan een Goethe-Institut in Duitsland aangeboden.

 

De genomineerde docenten

Violetta van der Laan, docente Duits op het Schoonhovens College

Ik werk sinds 18 jaar op het Schoonhovens College en nog steeds met heel veel passie en enthousiasme. Mijn inspiratie vind ik om mij heen: bij de leerlingen (hun vragen, fouten of wensen), andere collega’s of gewoon tijdens het hardlopen. Ik bezoek ook regelmatig en bewust verschillende workshops, waarvan ik altijd met nieuwe ideeën terugkom. Ik vind het ontzettend leuk om lessen en projecten te ontwikkelen en altijd met het doel: de leerlingen de taal te laten beleven. Het is veel werk maar juist van de resultaten en de blije gezichten krijg ik heel veel energie en voldoening. 

Een van mijn projecten, die ik ontwikkeld heb op onze school en sinds 10 jaar organiseer, is de “Sprachstadt Deutsch”. Het doel van de taalstad is dat de leerlingen zien, voelen en beleven wat ze geleerd hebben. Hier leren ze ook lef te tonen door gesprekken te voeren met  “vreemde” - niet lesgevende docenten Duits of gastdocenten Duits. De hoofdgedachte waar de taalstad op gebaseerd is, het beleven van de taal, is in al mijn lessen terug te vinden.

Lesidee

Download hieronder het onderwijsmateriaal van Violetta van der Laan. Het betreft een lessenserie "Die Schule und die Freizeit". Het materiaal bestaat uit een powerpointpresentatie met notities van een les uit deze serie en daarnaast een “Praxis-Aufgabe”, waarmee de leerlingen de lessenserie afsluiten en de taal beleven. Ook is hieronder het materiaal voor “Sprachstadt Deutsch” te vinden.

 

 

Nick van Lith, docent Duits op het Gymnasium Bernrode

Genomineerd zijn als Docent Duits van het Jaar is een enorme eer! Ik vind oprecht dat we een prachtig vak hebben en als docent probeer ik mijn leerlingen hetzelfde plezier te geven in het leren van de Duitse taal en cultuur. Samen zoeken we naar leerstrategieën, actieve werkvormen en bouwen we de Landeskunde in als rode draad in mijn vak. Dat is, hoop ik, wat mijn leerlingen aan mijn lessen en mij waarderen.

Lesidee

Download het onderwijsmateriaal "Escape room" (pdf) van Nick van Lith. Hierbij proberen leerlingen in drie groepen elk een code te kraken om zo een kastje open te krijgen. 

 

 

Marijke Verbree-Kruijs, docente Duits op het Antoniuscollege Gouda

Ik ben bijna 32 jaar werkzaam in het onderwijs en ga nog steeds elke dag met veel plezier naar mijn werk. Een hele eer om genomineerd te zijn. Ik ben hoofdzakelijk in de bovenbouw werkzaam en gebruik geen lesmethode maar ik maak mijn eigen projecten. Ondanks dat dit veel werk is, is het ontzettend leuk om te doen. Elk jaar pas ik de inhoud aan of kies ik nieuwe thema’s. Dit jaar bijvoorbeeld over klimaatactivisme: “Klimawandel” i.c.m. het boek ‘die Wolke’. In de projecten probeer ik altijd zoveel mogelijk actualiteit te verwerken en alle vaardigheden komen ruim aan bod met een afsluitende eindopdracht. Soms ‘​gebruik’ ik ook wel eens bestaand materiaal, daarnaast ook film/boek projecten i.c.m. met bijvoorbeeld NS/Hitler en de DDR. Doordat ik geabonneerd ben op diverse (Duitse)nieuwsbrieven en via social media Duitse kranten en tijdschriften volg, heb ik de actualiteit altijd bij de hand en sla ik bruikbaar materiaal gelijk op. Ook de leerlingen geven aan, dat zij deze projecten prettiger vinden werken dan een lesmethode.

Lesidee

Download het werkblad bij de film "Das Parfum" (pdf) van Marijke Verbree-Kruijs. Dit is een onderdeel uit het letterkunde project Das Parfum van Patrick Süskind. 

Stemmen

Stem vóór 1 maart eenmalig op één van bovenstaande genomineerden via deze link!