Wat kun je nou eigenlijk met Duits? Dat legde Iris Schoones uit aan zo’n vijftig derdejaarsleerlingen op een middelbare school in Oss. Zelf werkt ze bij de Provincie Noord-Brabant als beleidsmedewerker internationale zaken Duitsland. Een functie waarbij beheersing van Duits essentieel is. Onder andere daarover sprak ze met de scholieren. Dit deed ze in het kader van Duits werkt!, een project van de Actiegroep Duits

“De kans dat je in je beroepsleven te maken krijgt met Duits is groot”, vertelde ze de leerlingen. “Veel groter dan Frans of Spaans. En als je dan met Duitsers contact hebt, merk je dat het spreken van Engels voor hen niet zo vanzelfsprekend is als voor Nederlanders.” Schoones legde de leerlingen uit wat haar functie bij de provincie inhoudt en welke rol de Duitse taal daarin speelt.

Opbouw gastles

“Het was erg leuk”, vertelt Schoones enthousiast. “Ik had eerst overlegd met de school over welke onderwerpen interessant zouden zijn. Vervolgens hield ik het dichtbij mezelf, ook op aanraden van de docent.” Ze begon met het uitleggen wat de provincie eigenlijk doet. “Vandaaruit heb ik verteld over mijn functie en dan kom je al snel bij de Duitse taal.” Door haar eigen werk, maar ook uit verhalen van ondernemers met wie ze samenwerkt, weet ze hoe belangrijk het is om Duits te kunnen spreken. “Vooral als je ondernemer bent of in de economische sector actief bent.”

Aandacht van de leerlingen

Maar hoe houd je de aandacht vast van veertien- en vijftienjarigen? “Ik heb zelf Duits gestudeerd en tijdens mijn stages voor de klas gestaan. Daardoor wist ik wel een beetje wat ik kon verwachten.” De beleidsmedewerker vertelt dat ze in haar presentatie verschillende filmpjes had gebouwd en het interactief hield door vragen te stellen. De leerlingen konden dan hun hand opsteken bij het antwoord waarvan zij dachten dat het juiste was. Bijvoorbeeld wat Brabants belangrijkste handelspartner is. “Zo had ik een heel diverse presentatie. De leerlingen reageerden er goed op, ze waren geïnteresseerd, luisterden en stelden vragen. En dat terwijl het een doelgroep is die niet snel vragen stelt.”

Belang van Duits op school

Iris deed mee omdat ze uit eigen ervaring weet hoe belangrijk Duits is en ze de verhalen hoort over de verminderde populariteit hiervan. “Daar moeten we wat tegen doen.”  Ze legt uit dat het ook om veel meer gaat dan alleen om het leren van de taal. “Je leert ook over de cultuur. Duitsers en Nederlanders lijken misschien op elkaar, maar er zijn wel degelijk verschillen. Die zijn belangrijk om te weten wanneer je zaken met elkaar wilt doen.”

Met taal kun je blijven doorleren

Naast het belang van een taal leren, deelt ze ook graag haar enthousiasme over taal. “Het leuke is dat je nooit uitgeleerd bent”, vertelt de Noord-Brabantse. “Of je wordt vloeiender of je grammatica wordt beter – er zijn veel aspecten waarin je je verder kunt ontwikkelen. Duitsland en Nederland lijken op elkaar, maar hoe verder je in de taal en cultuur duikt, hoe meer verschillen je opmerkt.” Haar enthousiasme over de taal probeerde ze dan ook over te brengen op de scholieren. “Ik vertelde ze dat ik ze Duits niet wil aansmeren – daar moesten ze om lachen – maar dat ik mijn ervaring met ze wilde delen en hoop dat het hen helpt de juiste keuze te maken.”

Volgend jaar weer? “Zeker!”